יש לך קוליטיס, מה עכשיו?

יכול להיות שיש לך קוליטיס כבר תקופה ארוכה, או אולי אובחנת רק עכשיו. יכול להיות שכבר קראת ושמעת המון על המחלה, או אולי זו הפעם הראשונה. בכל אחת מהאפשרויות - קשה לדעת למה לצפות, ולכן אנו ננסה לעזור ולעשות לך מעט סדר בנושא.

שאלות נפוצות על קוליטיס:

קוליטיס כיבית (Ulcerative Colitis) היא אחת ממחלות המעי הדלקתיות הכרוניות (מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית). היא מערבת אך ורק את המעי הגס, בדרגות חומרה שונות. הדלקת יכולה להיות קרובה לרקטום ואז היא מכונה פרוקטיטיס ועד לדלקת המערבת את כל המעי הגס (פאנקוליטיס). בניגוד למחלת קרוהן המערבת את כל שכבות המעי ויכולה להיות לא רציפה, הקוליטיס הכיבית מערבת רק את רירית המעי הגס (הדופן הפנימית שמצפה את חלל המעי) והיא רציפה.

קוליטיס כיבית הינה מחלה כרונית, כלומר – אין לה מרפא, אך בעזרת שמירה על אורח חיים מתאים יחד עם טיפול ראוי ניתן לשלוט בתסמינים ולחיות חיים אקטיביים, איכותיים ומהנים.

המחלה מופיעה בשכיחות שווה בגברים ובנשים, ופוגעת בעיקר בצעירים בשנות העשרה והעשרים לחייהם. תחילת המחלה בעלת אופי כרוני עם התלקחויות והפוגות (רמיסיה). גורם המחלה אינו ידוע, ישנם מחקרים רבים לגבי סוגי חיידקים שונים  אך נכון להיום, אין שום תוצאת מחקר חד משמעית. התיאוריה הקיימת כיום, מדברת על מקור אוטו-אימוני של המחלה, כלומר, מעין תגובה חיסונית לא נורמלית כנגד רירית מערכת העיכול בשילוב חשיפה לסביבות שונות.

אנשים עם מחלת קוליטיס כיבית יכולים לפתח סימפטומים שונים, יחד עם תקופות של רגיעה (רמיסיה) לחילופין. תקופות הרמיסיה יכולות להימשך מספר שבועות או אפילו שנים. הסימפטומים תלויים בדרגת החומרה של הדלקת.

לרוב, תסמיני המחלה כוללים כאבי בטן, שלשולים (לעיתים שלשולים דמיים או ריריים), תחושה של צורך להתרוקן, חום וחולשה כללית.

הסימפטומים השכיחים ביותר אשר עלולים להופיע:

  • כאבי בטן
  • שלשולים, לעיתים דמיים או ריריים
  • חום
  • איבוד משקל
  • חולשה

הסימפטומים שונים מאדם לאדם, וכל אדם חווה אותם באופן שונה. אך יחד עם זאת עלולים להופיע סיבוכים שונים: סיבוכים מקומיים בדרכי העיכול וסיבוכים מערכתיים, אשר מערבים חלקים נוספים בגוף.

מכיוון שהסימפטומים של מחלת הקוליטיס הכיבית שכיחים גם במחלות אחרות, אין בדיקה אחת שיכולה לאבחן את המחלה באופן מובהק, ובדרך כלל מדוברבשילוב של מספר בדיקות.

  • בדיקות מעבדה – הכוללות אבחנה לזיהומים, רמת דלקת בדם, דימום פנימי ורמות נמוכות של ויטמינים וחומרים נוספים כמו ברזל, חלבון או מינרלים. 
  • בדיקות דימות אנדוסקופיות – בדיקות רנטגן, בדיקות האנדוסקופיות בניהן ניתן למצוא את בדיקות הקולונוסקופיה או סיגמואידוסקופיה, בדיקת CT, בדיקת MRE של הבטן, בדיקת וידאו קפסולה.
    לקריאה נוספת על הבדיקות השונות >>
  • בדיקת קלפרוטקטין – בדיקת צואה רגילה, המאפשרת באופן קל ומהיר לקבל תמונת מצב מהימנה של מצב הדלקת, ולהבין אם המחלה פעילה או במצב של רמיסיה (רגיעה).

כל אדם הוא שונה ולכן השפעת המחלה שונה מאדם לאדם. אין זו סיבה לוותר על חיים בריאים ומלאי פעילות, אם כי תוך כדי הסתגלות לחיים קצת שונים עם התאמות אשר יעזרו בחיי היום-יום.

מערכת העיכול עלולה להיפגע אך יכולות להיות תקופות בהן הסימפטומים או ההתלקחויות לא יופיעו כלל.

רוב הסיכויים שמעתה והלאה נצטרך לתכנן את הפעילות שלנו בצורה טובה יותר, ולקחת בחשבון מקרים בהם נצטרך לעשות דיאטה מותאמת, לנוח ולשמור על שלווה.

יש הרבה דברים שצריך לשקול וכמעט אין שני אנשים המגיבים באופן דומה לאותו טיפול רפואי. לכן יש להתאזר בסבלנות ולנסות להסתגל למצב החדש.

איך עושים זאת?
לכל חולה קוליטיס יש את השיטות שלו, ואנו נשמח לעזור לך לנתב את מסלול החיים החדש שלך ולהסתגל כמה שיותר מהר למחלת הקוליטיס הכיבית שלך.

כדי לקבל כלים וטיפים כיצד לחיות חיים מלאים ושמחים ביחד עם מחלת הקוליטיס, קראו את המידע המופיע בחלק זה באתר ועקבו אחר כתבות חדשות שאנו מעלים >>

טיפולים

סוג הטיפול תלוי במידת חומרת המחלה והסימפטומים.

הטיפולים כוללים: תכשירי אספירין, סטרואידים לזמני התלקחות, אנטיביוטיקות, תרופות ביולוגיות וכן תכשירים המדכאים את התגובה החיסונית של הגוף. במקרי סיבוכים מטפלים גם באמצעות ניתוחים.

לקריאה נוספת על התרופות השונות >>

יש לציין שהטיפולים הקיימים אינם מרפאים את המחלה אלא בעיקר מדכאים את הסימפטומים. ישנה חשיבות רבה לסוג התזונה, ובמקרים קשים יש להוריד את רמת הסיבים במזון, ולתת השלמות תזונתיות, בעיקר תכשירי קלציום, ויטמין 12b וחומצה פולית על פי הנחיה של הגסטרואנטרולוג המטפל. מומלץ להיעזר במתחם התזונה שלנו כדי ללמוד עוד על הנושא. מומלץ להיעזר במתחם התזונה שלנו כדי ללמוד עוד על הנושא.

המטרה – רמיסיה

כולנו רוצים להגיע למצב בו אנו חיים בשלום עם מחלת הקוליטיס הכיבית ולא להיות כבולים לסימפטומים, ובעצם שהמחלה לא תשפיע על חיי היום-יום שלנו. למצב הזה קוראים רמיסיה (הפוגה), וזהו מצב אליו מגיעים הרבה מאוד חולים.

רמיסיה אינה נחשבת ריפוי מהמחלה, ורוב חולי הקוליטיס הכיבית עוברים מצבי רמיסיה והתלקחות לחילופין.

ניתן להגיע לרמיסיה על ידי טיפול תרופתי, ניתוח או טיפול משלים – כל חולה קוליטיס כיבית על פי המקרה האישי שלו.

והחלק הכי חשוב – ברגע שהגענו לרמיסיה, ננסה להישאר במצב זה על ידי המשך הטיפול אותו התאים לנו הגסטרואנטרולוג, תחזוקה של הגוף שלנו וכמובן הקשבה עצמית ותשומת לב לכל בעיה.

במה אנחנו יכולים לעזור?
לכל שאלה אנחנו פה בשבילכם

הקו החם

הקו החם

Link to Page

קהילה

קהילה

Link to Page

ייעוץ עם דיאטנית

ייעוץ עם דיאטנית

Link to Page

ייעוץ בנושא ביטוח לאומי

ייעוץ בנושא ביטוח לאומי

Link to Page

ידע זה כוח

ידע זה כוח

Link to Page

חדשות עדכונים וארועים

חדשות עדכונים וארועים

Link to Page

כתבות על קוליטיס

גישה דחופה לחדר נוחיות

סרטוני הסברה והדרכה להפקת התעודה
לכל העדכונים>>

לכל הכתבות

שיתוף עמוד ברשת חברתית